Franchise Sektöründe Kartlar Yeniden Karılacak

Bizim tespit ettiğimiz 1000’e yakın franchise çalışması içerisinde olan firma var. Ancak bu kadar çok girişimin içerisinde başarılı olan sayısı o kadar az ki; bu oldukça düşündürücü. Bir yanda Türk insanının girişimci ruhunun sonucunun heyecan verici durumu var, ancak diğer taraftan bakınca da yüzlerce başarısız girişim. İşin daha da vahim boyutu yatırımcıların yaşadığı hüsran.

Franchise dünyasının bu durumu bizim Dealer’i kurma nedenimiz oldu.
Öncelikle bu kadar girişimin başarı oranının düşüklüğünü anlamaya çalıştık. Bu konuda Goodjob Marka Danışmanlık şirketiyle bir işbirliği yaptık ve nedenleri sorgulamaya başladık.

Temelde iki neden karşımıza çıktı.
1. Neden, markalaşmayla ilgili çalışmaların yetersizliğiydi. Türk girişimcisinin konuya bakışı tamamen ürün odaklı. Konsept ve Müşteri odaklı düşünemiyoruz. Temel mantığın tüketici ihtiyacını çözecek modeller geliştirmek olmadığını tespit ettik.
2. Neden, sürdürülebilir yapılar kurmadaki yetersizliğimiz. İşin sürdürülebilirliği ve çoklanabilirliğine çok kafa yormuyoruz. Aslında franchise sistemlerinde yapılması gereken bir bilgisayar yazılımı gibi süreçleri kodlamak.
Sektördeki kötü örneklerden tecrübe almıyoruz. Hep iyi olanı taklit etme eğilimimiz var. Bu biraz da kolaycılığa kaçmak oluyor.

Biz Dealer olarak, iki hedef gruba hizmet ediyoruz. Birincisi, franchise verenler diğeri de franchise yatırımcısı olmak isteyenler. Franchise verenler için franchise modelinin kurgulanması, pazar doğrulama işi ve doğru kiralama işlerini yapıyoruz. Yani pazarda çalışmayacak bir iş modeli varsa bunu tespit edip çalışabilir hale getiriyoruz.

Diğer yandan franchise yatırımı yapacak girişimciler için çalışıyoruz; bu kitlenin de doğru yatırımı yapmasını sağlıyoruz. Öncelikle onlara pazarı doğrulanmış bir marka sunuyoruz. Bu da büyük oranda yatırım riskini izole ediyor. Diğer konu da işi nerede ne şartlarda yapacağı. Bugün kiralama görüşmelerinden doğru mağazanın oluşturulmasına kadar ki süreç en az doğru marka yatırım kararı kadar önemli.

Bu iş konsantrasyon ve ciddi bir takip süreci gerektirdiğinden dolayı yönetilebilir sayıda marka ile çalışmayı tercih eden bir şirketiz. Bu iş modeli; bizim, franchise verenin ve yatırımcıların kazanan tarafta olmasını sağlıyor.

Ayrıca Dealer sorumluluk alan bir şirket, işimiz franchise yatırımının gerçekleşmesi ile bitmiyor. İşletmenin karlılığını ve işletmecinin işe olan motivasyonunu da izliyoruz. Eğer müdahale etmemiz gereken bir nokta olursa işe tekrar dahil oluyoruz. Bu 3. Parti iş ortaklarının işe dahil edilerek işletmenin yeniden ele alınması ya da kiralama şartlarının gözden geçirilmesi olabiliyor. Ticarette kar da zarar da olabilir ama biz Dealer ve müşterileri olarak her zaman kazanan tarafta olmayı tercih ediyoruz ve bunun için çok çalışıyoruz.

Dealer Kurucusu Yahya Pulat; 1997 yılından beri yurtiçi ve yurtdışında onlarca markanın sahada konumlanması ve bir çok başarılı organizasyonu markalar bünyesinde yürütmüştür. Haliyle Dealer işin sadece teorisine değil pratiğini de sahiptir. 21 yıldır perakende sektörünün Türkiye’de gelişimine şahit olmuş bir yapıyız.

Franchise sektörü oldukça dinamik, her ülkede farklı dinamikler çalışıyor, Türkiye’de de ekonomik şartların değişmesi, ticari denklenin yeniden oluşması markaların öngörülü olmalarını zorunlu kılıyor. Bakın 20 yıldır faranchise veren kaç markamız var? Aklınıza gelmez; çünkü yok denecek kadar az. Peki yabancı marka kaç tane var. Hepsini hatırlarız; Mc Donalds, Burger King, Starbucks, Nike,… Bakış açımız değişmezse franchise sektörü ülkemizde gelecekte de böyle olacak. Hele böyle bir dönemde franchise sektöründe kartlar yeniden karılacak. Yeni iş modelleri oluşacak, yeni marka konumlandırma fikirleri gelişecek. Markaların bugünü değil 5 yıl sonrayı düşünmesi zorunluluk, yoksa ayakta kalamıyorlar. Kalamaycaklar da.

Klonlayarak değil özgün olarak yaşayan yapılar kurabiliriz
Kahveden, hamburgere, köfteye, tekstile, takıya kadar her yer klon markalarla dolu. Bu markalarla geçici saman alevleri oluşuyor ama 10. yılını gören markalarımız dahi olamıyor. İşin tılsımı tüketici zihninde boşluk dolduracak markalar yaratmada bu da tutarlı ve özgün marka fikirlerini zorunlu kılıyor. Yoksa Türk girişimcisinin başarı şansı yakalama şansı yok.

Mesele Franchise Vermek Değil Doğru Yatırımcı ile Buluşmak
Franchise almak ticari bir iş modeline dahil olmaktan ziyade, popüler olan bir şeyi edinme veya bir moda satınalmak gibi algılanmakta. Bu da geçici bir hevesle yapılan yanlış işleri doğuruyor. Hevesi geçen yatırımcı bir süre sonra markaya zarar vermeye başlıyor. Marka sahipleri için hasta mağazalar, yatırımcılar için de çaresizlik oluşturuyor. Bu da işini layığıyla yapan iş sahiplerine zarar veriyor. Mesele çok sayıda franchise mağaza açmak olmamalı. İşini doğru yapacak yatırımcılarla iş birliği yapmak olmalı.

Kazandıran yatırımlar yaptırmayı ilke edinen DEALER, geliştirdiği analiz yöntemi ve tecrübesi ile hizmet verdiği yatırımcıların ve markaların en doğru kararları verip sürekliliği olan ticaretler yapması için çalışır.

DEALER’in tek bir varoluş amacı vardır. Kazanan tarafta olmak. DEALER’le kazanmanın en önemli koşulu iyi bir analiz ve anlama sürecidir. DEALER yatırımcıları ve hizmet verdiği markalar ile çok yakın çalışır. Birlik olmanın her taraf için kazanç doğurduğunu iyi bilir.
DEALER geliştirdiği DEALER log verimlilik ölçme ve gelecek senaryoları oluşturma modeli ile doğru yatırım kararları almanızı sağlar.

DEALER ailesindeki yatırımcılardan biri olmak istiyorsanız bizimle iletişime geçebilirsiniz.